B&G om bord i Nor-19 X-35
I høcom er vi alle aktive seilere og vår store lidenskap er regattaseiling. Vi har en X-35 fra X-yacht som vi har seilt siden 2019. Vi har rustet båten opp med det nyeste teknologien fra B&G og vil ta dere med på en tur igjennom elektronikken i vår båt.
Da vi anskaffet vår X-35 var det orginal Nexus innstrumentering i båten. Etter en dialog med B&G så var de med på å ruste opp båten. Vi fikk velge varer fra øverste hylle og begynte å se på løsninger som ville passe til både båt og mannskap.
Vi begynte med sensorer. Hvilke sensorer trengte vi for å få mest nøyaktig data? la os begynne med vind.
Vindsensor
Vi valgte B&G sin WS710 vertikale vindsensor, en 0,8 meter høy karbon vindgiver. Den vertikale karbonvindgiveren er høy nok til å komme unna vindforstyrrelser (upwash) fra seilene. Dette gir mer nøyaktig vinddata som kan igjen kalibreres.
Bevegelsessensor
Båtens bevegelser gir utslag på vindhastighet og vindretning noe som ikke er optimalt. For å løse dette monterte vi B&G sin H5000 3D motion sensor.
Den gir presise data om båtens bevegelser i tre dimensjoner som gir stabile vinddata i grov sjø. Uten motion sensoren kan vindvinkel og vindstyrken hoppe mye når båten ruller eller stamper. Med Motion sensoren blir apparent og sann vinddata korrigert for båtens bevegelser som gir stabile vinddata.
Boatspeed
I vår båt har vi B&G sitt prossessor system som er avhengig av analoge sensorer for mest mulig kalibrering. B&G har kun en type fartsgiver i dette segmentet noe som gjorde valget enkelt. Vi valgte å ha 2 stk, en på styrbord og en på babord for mest mulig nøyaktig data.
GPS
Selv om kartplotter har en egen gps, så har vi valgt å montere en Nmea2000 gps fra B&G på hekken. Denne gir GPS data til hele Nmea2000 nettverket og kan brukes i videre kalibrering. Vi bruker denne ogsp som ett referanse punkt til kalibrering av lengde fra gps til baug. Nøyaktig data her kommer godt med når man har pinget startlinjen og man får en avstad fra baug til linjen.
Kompass
Vi har montert ett Precision 9 kompass som gir kursdata til autopilot og resten av Nmea2000 nettverket. Precision 9 kompasset gir orientering i ni akser som gir en stødig autopilot i mer sjø.
Kompasset skal monteres i en ok avstand fra magnetiske objekter. Vi endte opp med å plassere dette i ett skap i fremre lugar.

Hvordan prossesere all data fra sensorene?
I ett vanlig Nmea2000 system/ B&G triton2 system så er mye av data fra sensorene allerede behandlet. Noe kalibrering kan gjøres via software i innstrumentene, men dyp kalibrering får man kun med en seilprosessor. Både vind og fart sensorene våre er analoge sensorer som er koblet rett inn i B&G hercules seilprosessor. En seilprossessor jobber på en mye høyere oppdateringsfrekvens enn ett standard nmea2000 nettverk. Dette gir oss raskere rådata som kan kalibreres og behandles og vises på innstrumentene raskere.
Vi monterte B&G hercules seilprosessoren skjult bak kartbord, Hercules skal ha 12V og tilkobling til Nmea2000 og Ethernet.
Hvordan får man tilgang til prosessor sin data og kalibrering?
B&G har lenge hatt en Hxxxx serie, og den siste i rekken var H5000. Nå har B&G kommet med sin android baserte seilprossesor Hercules. Dette gir en mye bedre plattform å jobbe i når det kommer til å kalibrere eller logge data.
Det er mange måter å koble seg opp mot Hercules software.
1. Wifi (12V wifi router) Gir Hercules sin Websocket tilgjengelig på nettbrett mobil etc.
2. Ethernet tilkobling mellom en pc og seilprosessor.
3. Ethernet tilkobling mellom kartplotter og seilprosessor

Hva gikk vi for og hvorfor?
Vår plan med x-35 reggatta satsning var baneseilas og innskjærs distanse seilas, ikke langdistanse eller offshore.
Vi har sjeldent noen under dekk under regatta, så en pc ville vært unødvendig for våres del. Vi valgte å koble kartplotter som er lokalisert bak rorposisjon opp mot Hercules seilprossessor. Det er kun nødvendig med en Ethernet kabel i mellom Hercules og B&G zeus S skjermen. Når man har koblet denne så dukker det opp en app på kartplotteren som heter seilprossessor. Trykker man på denne så er man rett inn i Hercules sin software for å kunne logge og kalibrere. Bilde over er hvordan softwaren(programmet) til Hercules ser ut. herfra kan man gjøre alle innstillinger, kalibrering, og logging av data.
Vi har i senre tid ettermontert en Wifi modul for å kunne få tilgang til prosessor på Sailproof nettbrettet vårt.


Display
Så er vi kommet til det gøye, nemelig displayene. Etter alle dataene fra sensorene er prossesert i Hercules prosessoren så må de vises på forskjellige innstrumenter på forskjellige steder i båten. Vi begynner fremst i båten, næreme sagt mastedisplay.
Mastedisplay
B&G har erstattet de trofaste B&G HV20/20 serien sin med nye Nemesis serie. denne kommer i 9 og 12 tommer. Vi har lenge seilt med 4 stk Hv20/20 på mast og vært storfornøyd, kunne vi bli mer fornøyd med nemesis mastedisplay? Vi begynte demonteringen av de gamle Hv20/20 og valgte å gå for en ny brakett som passer til Nemesis 9.
Vi byttet ut Nmea2000 kabel ut med ethernet og linket den nye Nemesis 9 direkte inn i Hercules seilprosessoren.
Nemesis er en android basert display så her er det mange muligheter å personlig gjøre displayet etter bruk.
Skipperen ønsket på kryss og ha awa, boatspeed og sog vist på mastedisplayet. Vi har også nedtelling og avstand til linjen på displayet under start prosedyre.

Cockpit
I cockpit er det mest forseil trimmer og genrel trimmer som bruker instrumentene. Her har vi ett enkelt oppset med to stk Triton2 display på styrbord side, og ett H5000 grafisk display på babord. H5000 grafisk har en del mer avanserte funksjoner enn vanlig triton 2. Det er dette innstrumentet vi bruker til å pinge startlinjen og se hvordan vi ligger i forhold til polardiagramet. De to andre Triton2 innstrumentene brukes til enkle data som vindhastighet, vinkel eller fart.


Kartplotter











